Måk snøen uten å ødelegge ryggen

Riktig redskap har mye å si.

Av ByggeBolig

Karl Erik Thorjussen

ByggeBolig

19. januar 2021
Av ByggeBolig

Karl Erik Thorjussen

ByggeBolig

19. januar 2021
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210119130038174.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210119120738508.jpg?maxwidth=2000
Snømåke - mobil.jpg
0

Hver vinter opplever kiropraktorer i hele landet en økning i antall henvendelser, og flere av disse kommer nok av at vi må ut og måke snø. Man kan nemlig skade ryggen dersom snømåkingen gjøres på feil måte. 

Her er noen enkle tips for å unngå vond rygg.

Treningsøkt

Se på snømåkingen som en treningsøkt, og før du starter å trene er det lurt å varme opp. Det er større sjanse for å pådra seg skader når kroppen og musklene er kalde. Du trenger ikke å bruke et kvarter på en ordentlig oppvarming, men det er i alle fall lurt å starte litt rolig for å få i gang kroppen. 

Snømåking er jo en av de få oppgavene som kan bli større om du utsetter jobben til i morgen, derfor er det lurt å måke så snart snøen har falt istedenfor å vente til det har kommet masse. Snøen blir også tyngre å måke om det blir mildvær.

Etter en skikkelig økt med snømåking er det lurt å roe kroppen sakte ned – gjerne gå en rolig runde rundt kvartalet før du setter deg i bilen eller sofaen.

995
b-0TrueFalse
TYPE CAPTION HERE
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210119124646797.png?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210119124657302.png?maxwidth=2000
    c-12TrueFalse

    Lette tak

    Prøv å ta det litt med ro. Bruker du en spade, bør du ta flere små tak med lite snø enn færre tunge tak med mye snø. Det tar litt lenger tid, men ryggen din setter pris på det. Det er også lettere å bruke beina istedenfor ryggen med mindre vekt på spaden. Du vil holde ryggen rett, og bøye knærne når du løfter. Husk også å vri hele kroppen, og ikke bare ryggen, når du kaster snøen fra deg.

    400
    false
    b-0TrueFalse
    0

    I tillegg bør du holde spaden med begge hendene – og gjerne holde litt langt nede på skaftet, da blir spaden lettere å løfte.  

    Riktige redskaper

    Som du kanskje har forstått, er det spesielt snømåking med spade som gir risiko for ryggskader. Du burde derfor vurdere andre alternativer.

    Eksempelvis er en tradisjonell snørydder som du skyver foran deg et bra valg. Den gjør det lettere å fjerne større mengder snø, samtidig som den gir ryggen mindre påkjenninger. En snørydder er derfor ofte det beste valget for større områder, som en innkjørsel eller gårdsplass.

    Dersom du ikke har så store områder å rydde, kan det være lurt å investere i en klassisk snømåker av typen Norgesskuffa, da disse kan brukes som spade og snøskuffe. Norgesskuffa finnes i både aluminium og plast. Begge typene egner seg til tørr og våt snø, men når snøen er hard kan det være lurt å bruke en i aluminium. 

    Dersom snøen har blitt til is, burde du vurdere en isskyffel, da du enkelt kan hakke bort is på trapper og liknende. Isskyffelen kan også brukes som barkespade, om behovet skulle melde seg. 

    Andre måter

    Blir det uansett for tungt, kan du vurdere å kjøpe en snøfreser, eller bestille måking fra måkebilen eller nabogutten.

    1244
    b-0TrueFalse
    https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170809202456865.jpg #FFFFFF