Foto: byymee / Pixabay
SWITCH SECTION

Pass på batteriet i kulda

Det er viktig å vedlikeholdslade for å være sikker på å få start

Av ByggeBolig

Erik Hornnes

ByggeBolig

19. januar 2021
Av ByggeBolig

Erik Hornnes

ByggeBolig

19. januar 2021
Foto: byymee / Pixabay
Foto: byymee / Pixabay
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210119141916051.jpg?maxwidth=900 https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20210119141915988.jpg?maxwidth=2000
jeep-833206 (1).jpg jeep-833206 (1).jpg
0

Når vinteren har bitt seg godt fast og kvikksølvet kryper langt nedover gradestokken, er det ikke bare viktig å kle seg godt og fyre i ovnen for å holde varmen. Du bør også passe på at bilen starter neste gang du skal ut å kjøre. I kaldt vær blir nemlig batteriets effekt vesentlig redusert, og går det langt nok er det ikke nok strøm til at bilen får starte. Det passer som regel svært dårlig – og er noe som skjer med svært mange hvert eneste år. NAF hadde faktisk over 25 000 oppdrag som følge av flatt batteri eller strømfeil i 2020, og andre bergingsfirmaer har sikkert også en god del av denne typen oppdrag.

Det beste du kan gjøre for å unngå at batteriet går flatt, er å ta litt ansvar. Det handler stort sett om å ta seg en tur til en bilbutikk for å handle en batteriader som passer til størrelsen og typen bilbatteri som sitter i akkurat din bil. Vet du ikke noe om dette, kan de ansatte selvsagt hjelpe deg.

Med laderen i hus, er det enkelt å holde batteriet i god form ved å lade i ny og ne. Hvor ofte du trenger å lade er både avhengig av kjøremønster og temperatur i ditt område. Mye småkjøring og mange kaldstarter gjennom vinteren tilsier at du bør vedlikholdslade oftere enn dersom du bruker bilen sjeldnere og kjører lenger turer. Det henger blant annet sammen med at kaldstarter i lave temperaturer trekker mer strøm enn dynamoen klarer å lade opp igjen mens du kjører. Det er bedre å vedlikeholdslade litt for ofte enn litt for sjelden. Husk at det tar forholdsvis lang tid å lade opp et bilbatteri, så du bør sette av noen timer når du først kobler laderen til.

Det kan også være fornuftig å lade opp batteriet på biler, bobiler eller motorsykler som settes bort om vinteren. Og ikke bare det – du kan gjerne også lade det et par ganger i løpet av vinteren. For å gjøre denne jobben enklere finnes det ladere som kan stå tilkoblet hele tiden og som slår seg på når spenningen i batteriet synker under et visst nivå.

@PS! Elbiler har også et 12v-batteri, som brukes for å gi strøm til ulike typer styringselektronikk. Er batteriet flatt kommer du faktisk ikke så langt med en elbil heller, selv om batteripakken som faktisk driver bilen er helt fulladet.

2207
Falseb-0
https://cdnboligkanalen.azureedge.net/20170809202456865.jpg #FFFFFF